the teacher kap.1

Full rulle hela dagen. Vi fick veta betyg i hälsopedagogiken.
MVG och om jag ska vara ärligt hade jag faktiskt förväntat mig det.
Nationella gick mycket bra, fantasin bara sprutade och jag hoppas
verkligen att jag inte gjorde massa slarvfel nu.

Naturen är ett helt kapitel för sig själv. Jag skulle kunna skriva
74 A4 papper om en speciell och hans lektioner.
Men jag ska försöka sammanfatta en lektion med Ola:

Det är en solig onsdag eftermiddag, man kommer in i lektionssalen
och sätter sig på sin plats. "Idag ska vi börja med ekosystemet..."
läraren babblar på (med ansiktet vänt mot tavlan och skriver små saker
på tavlan hela tiden) och vips säger han något som ingen förstår.
En kille i klassen räcker upp handen för att ställa en fråga...
läraren vänder sig, fortsätter babbla men ignorerar handen i luften.
Killen ställer frågan rakt ut men får inget svar..

läraren blir arg och säger:"Ni går i gymnasiet nu, ni ska ta eget ansvar.
Hur tror ni det kommer bli i högskolan, där kommer inte lärarna
serva er som dom gör här"

Läraren har en poäng, men det läraren inte verkar förstå är att vi är 17 år,
och inte vuxna människor. Folk i vår klass har svårt att ta ansvar
och lärarna ska finnas där som ett stöd...

Idag hade vi konstruktiv kritik med läraren, eller ja... Vi bråkade mest
och försökte få det till konstruktiv kritik. Eller iallafall jag.

Om en klass men medelbra betyg, och i en klass där det alltid finns någon
som lyckas få VG eller MVG helt plötsligt kommer till en kurs så får alla
G eller IG... Är det då fel på klassen eller läraren? Betyget är inte det
viktiga här eftersom vi ska uppfylla olika mål osv. Men när läraren
inte finns där för att hjälpa en att nå de högre betygen är det jävligt
svårt vill jag lova. Och jag vill också lova att handledningen på högskolan
lär vara mycket bättre än på lärarens lektioner.

Nej, jag vet ingen som tycker att han är en bra pedagog. Men det vi
säger verkar åka in i ena örat och ut ur andra eftersom vi hade en
exakt likadan disskusion för ett år sen och vi har inte sett någon förändring.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0