bakom stängda dörrar

Filmen vi fick se igår när vi egentligen skulle haft arbetsmiljö
var lilja 4-ever. Jag vet inte om ni har sett den?

Den handlar iallafall om trafficking. Trafficking är så kallad människohandel
där man "köper" in eller kidnappar flickor och pojkar, ofta från andra länder.
Dom är ofta inte medvetna om vad som ska ske och får falska löften om
jobb och bostad och liknande. Istället för att vanligt jobb blir man sexslav.

Då säljs man till olika män och kvinnor, och den som "äger" dig får pengarna.
Ibland kan det bara handla om en människa som köper dig, men ibland kan
man få lov att ställa upp för en hel grupp..

Mellan 0,6 och 4 miljoner människor traffickeras varje år i världen.
Omkring 85 procent är kvinnor; hälften är barn.

(siffror från wikipedia )

Detta är ett ämne som uppmärksamades med hjälp av filmen Lilja 4-ever.
och den filmen är från 2002. Detta sker fortfarande...

Nu när jag har sett den filmen och vi har jobbat mycket om sexuella övergrepp
så har jag öppnat ögonen. Detta skäms jag över för att nu kollar jag snett på
nästan alla män. Jag vill inte vara den misstänksamma typen, men hur lätt
är det att låta bli när jag själv är tjej, och jag vet vad som pågår bakom svenska
dörrar.

Hur ofta pratas det om sexuella övergrepp och trafficking? Nästan aldrig.
Hur ofta talas det om våldtäkter som sker ute? Betydligt oftare.
Vilket är det största problemet? Självklart det stora mörker tal av sexuella
övergrepp som sker varje dag på oskyldiga barn.

Hur lätt är det att vara openminded när vårat samhälle ser ut som det gör?
Jag hatar att bli äldre och se sanningen i vitögat.

yours truly,
Hanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0