Visst fan bryr vi oss

Jag var på en av världens bästa föreläsningar idag, i samma klass som Blossoms.
Den handlade om hållbar utveckling och hette: Vem fan bryr sig?
Eller den gick väl egentligen ut på hur vi förstör världen och lever
i våra små bubblor och inte bryr oss om vad som händer utanför.
Jag satt och rös och började till och med gråta.

Vill ni ha lite skrämmande fakta? Klart ni vill.

På en liter coca-cola går det åt 9 liter rent vatten,
i Indien där man gör mycket coca-cola räcker det rena
vattnet inte till alla invånare.

Vi i europa äter glass för ca. 60 miljoner kr/ år.
För dom pengarna kan man låta alla barn få en grundutbildning.

Naturen har en viss mängd resurser som vi kan utnyttja varje år.
Den 25 september i år tog detta års resurser slut. Vi lever alltså
just nu över våra resurser. Detta datum blir bara tidigare och tidigare
för varje år.

Om alla hade ett ekologiskt skoavtryck på strl. 38 skulle jorden
klara av hur vi lever. I USA har man ett ekologiskt skoavtryck på
strl. 58... Oväntat tänker ni nu.. Vart tror ni Sverige ligger?
Vi är inte så dåliga heller, vårat ligger på ungefär 56.

Dessa var några av de faktan som skrämde mig mest och som
fastnade i mitt huvud. Jag blir arg och frustrerad. Jag själv gör
inte mycket åt saken heller, så jag ska inte säga något. Men jag
önskar att jag gjorde det, och hädanefter ska jag göra det så
gott jag kan. För jag vill inte leva i en liten bubbla och inte
bry mig om vad som händer med världen!

yours truly,
Hanna






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0